Tutorial SEO - Optimizare pentru motoare de căutare

AlexH

Merg pe strada catre Mine...
Membru personal
Administrative
Freelancer
SEO Expert
SEO sau mai pe romaneste Optimizare pentru motoare de căutare.

Optimizare pentru motoare de căutare sau Search Engine Optimization (SEO), este un proces de perfecționare (favorizare) a vizibilității site-urilor web sau paginilor web în cadrul ordonării rezultatelor căutării în lista făcută de motorul de căutare. SEO este o subcategorie a marketing-ului online SEM, practică apărută în anul 1990, odată cu apariția primelor site-uri pe Internet, și care reprezintă totalitatea tehnicilor prin care un site web este adus la o formă în care este propulsat mai sus în lista de rezultate date de un motor de căutare pentru diverse cuvinte-cheie. Cu timpul, optimizarea unei pagini web a unui site a devenit un serviciu oferit de unele companii și/sau corporații.

SEO și marketing
La începuturile Internetului, motoarele de căutare afișau în urma unei căutari, pagini în a căror descriere se află cuvântul de căutare. Deoarece webmaster-ii (proprietarii de site-uri) au făcut abuz de acest factor, motoarele de căutare au alcătuit algoritmi mult mai complecși, care includ:

  • Textul cuprins între etichetele <title> și </title>
  • Nume de domeniu
  • Elementele HTML
  • Etichetele HTML
  • Frecvența unui cuvânt cheie, atât în pagină cât și global
  • Sinonime ale cuvântului cheie
  • Atributele ALT pentru imagini
  • Titlul link-urilor
  • Numărul total de hyperlink-uri de la și spre o pagină
  • Calitatea site-urilor de la care pleacă link-uri spre o pagină
  • Vechimea unui site
În sens larg, SEO reprezintă o componentă a Marketing-ului prin faptul că necesită înțelegerea modului în care funcționează algoritmii de căutare și ce ar căuta vizitatorii, pentru a stabili o corespondență cu site-urile care oferă ceea ce aceștia caută. Anumite tehnici SEO pot implica optimizarea codării unui site, fără a face modificări vizibile pentru vizitatori, precum ierarhizarea structurii site-ului, evitarea sau rezolvarea unor probleme care ar putea împiedica motoarele de căutare să indexeze complet site-ul. Alte eforturi mai vizibile ar fi includerea de conținut unic care este ușor indexat și extras de pe site-uri web.

Termenul SEO poate să se refere și la "Optimizatori pentru Motoare de Căutare", un termen adoptat de industria consultanților care se ocupă de optimizarea site-urilor în numele clienților precum și de angajații proprietarilor de site-uri care pot lucra SEO în interiorul firmei.

Consultanții SEO propun adesea SEO ca un serviciu singular, făcând parte dintr-o campanie mai mare de marketing. Deoarece un proces de optimizare eficient poate cere schimbări în codul sursă al site-ului, este recomandat să fie inclus în dezvoltarea inițială și design-ul site-ului pentru a ajunge să fie "Search Engine Friendly". Termenul de "Search Engine Friendly" ( "Prietenos Motoarelor de Căutare") este folosit pentru a descrie design-ul, meniurile, sistemul de management al conținutului și al coșului de produse care poate fi optimizat ușor și eficient.

Se spune că Google are peste 300 de factori în componența algoritmului de afișare a rezultatelor, ceea ce a creat numeroase polemici legate de tacticile folosite pentru SEO, în rândul webmaster-ilor. Iar într-un sondaj de opinie, peste 120 de experți în SEO au oferit opinii despre importanța a peste 80 de factori de ranking.

 
La ce ajută SEO

Optimizarea corectă a unui site conduce la o mai bună prezență în motoarele de căutare la căutări relevante efectuate de utilizatori, legate de informațiile, serviciile sau produsele prezentate pe site. Acest lucru conduce la mai mulți vizitatori, mai multe persoane interesate și mai multe vânzări. Însă asta nu este tot ceea ce face SEO, impactul lui fiind unul mult mai vast și mai benefic.

SEO ajută:

  • motoarele de căutare să își facă mai bine treaba
  • oamenii să găsească informațiile, imaginile, produsele de care au nevoie
  • firmele mici să concureze cu marile companii
  • o adevărată industrie de specialiști și traineri să aiba locuri de muncă
  • la reducerea cheltuielilor cu promovarea online
Fără SEO un nevăzător ce navighează pe Internet folosind un screen reader - program care îi citește conținutul site-urilor, nu ar reuși să înțeleagă ce conține un site sau altul, în special dacă ele sunt formate din imagini denumite sub forma pic2054.jpg în loc de baston-pliabil.jpg

Cum se face SEO?
Sunt două direcții care trebuie tratate în paralel pentru o bună indexare a site-ului în motoarele de căutare: On-Page și Off-Page.

On-Page SEO
În ceea ce privește SEO On-Page, trebuie să avem în considerare o serie de activități:

  • Crearea unui design SEO Friendly, care să capteze utilizatorii și să îi țină cât mai mult pe site, urmând să îi facă să revină
  • Domeniul web - vârsta și relevanța acestuia
  • Vârsta fiecărui link din site și redirectul linkurilor vechi către cele noi pentru a transmite din autoritatea acestora
  • Scrierea codului pentru un site web optimizat
    • Scrierea codului cât mai eficient posibil astfel încât citirea și implicit, încărcarea paginii, să fie cât mai rapidă;
    • Dimensiunea totală a codului să nu fie foarte mare;
    • Existența atributelor alt și title pentru imagini;
    • Folosirea tagurilor heading: h1, h2, h3, h4, h5, h6;
    • Ideal ar fi să existe un singur fișier CSS;
    • Evitarea linkurilor către alte site-uri, întrucât dați din autoritatea site-ului dumneavoastră către aceste site-uri;
    • Nu folosiți prea multe linkuri interne pe o singură pagină;
    • O singură intrare în site: www.site.ro sau site.ro; redirectul unuia dintre ele către celalalt;
    • Redirectarea paginilor care nu mai există către homepage-ul site-ului; veți transfera astfel și din autoritatea paginilor care nu mai există și evitați situațiile neplăcute de a trimite utilizatorul către o pagină inexistentă;
    • Scrierea META Titlurilor (60-70 caractere), a META Descrierilor (150-160 de caractere) și definirea cuvintelor cheie pentru fiecare pagină – acestea trebuie să fie cât mai relevante și să se regăsească în pagină (pentru tagul TITLE este recomandat un maxim de 56 caractere, ori un echivalent a maxim 6 cuvinte);
    • Rescrierea linkurilor care să conțină cuvintele cheie alese (dar care să aibă legatură cu tot conținutul paginii);
    • Redirectarea linkurilor vechi către cele noi (redirect 301) pentru a transfera autoritatea;
    • Implementarea toolurilor Google Analytics și Google Webmaster pentru monitorizarea site-ului;
    • Existența faviconului (logo-ul dumneavoastră trebuie să se regasească sus în bara de browser;
    • Existența fișierului robots.txt;
    • Existența sitemap.xml și a sitemap.html.
  • Conținutul site-ului
    • Scrierea unui conținut relevant pentru utilizator, folosind cuvintele cheie după care dorim să se facă indexarea;
    • Nu folosiți conținut duplicat;
    • Pagina trebuie să aibă cât mai mult conținut și să fie updatat frecvent.
  • Imaginile
    • Imaginile trebuie să aibă o dimensiune cât mai mică, să fie făcute special pentru web (spectru de culoare RGB, rezoluție adaptată pentru web sau monitor adică 72 ppi valoarea medie a rezoluției sistemelor de operare), astfel încât să se încarce cât mai rapid de pe server;
    • Imaginile trebuie denumite conform cuvintelor cheie alese.
  • Mărimea site-ului
    • Cu cât este mai mare, cu atât un site este mai important. Trebuie să ne concentrăm în permanență asupra adaugării unor pagini noi și a unui conținut nou pe paginile existente.
  • Rețele Sociale
    • Existența rețelelor sociale în site este foarte importantă; încercați să postați cât mai mult pe rețelele de socializare si să atrageți cât mai mulți utilizatori către site.
  • Găzduirea
    • Site-ul trebuie găzduit pe servere de încredere astfel încat să se încarce repede, să nu intrăm în blacklist și să fie în permanență activ.
Off-Page SEO
In ceea ce priveste SEO Off-Page, putem face o serie de activitati care sa ne ajute la indexarea site-ului in motoarele de cautare. Este o activitate in continua desfasurare, dar care ne poate aduce foarte mult trafic organic. Gasiti mai jos cateva activitati pe care le puteti face:

  • Comunicate de presa
  • Filmulete urcate pe diferite site-uri
  • Retele sociale
  • Inscrierea in directoare relevante domeniului nostru
  • Campanii AdWords
  • Crearea de discutii pe forumuri, retele sociale
  • Prezentari power point
  • Stiri
  • Articole diverse
 
Etapele principale pentru optimizarea în motoarele de căutare - SEO

Fiecare campanie de optimizare SEO este unică si adaptată fiecărei pagini web in parte.

1. Analiza și întocmirea unei strategii SEO:
În cadrul acestei etape specialiștii efectuează cercetările necesare întocmirii strategiei SEO prin utilizarea unor unelte specifice pentru căutarea și identificarea celor mai reprezentative cuvinte cheie pentru compania dvs. și realizeaza un studiu de piață asupra concurenței și strategiei acestora.

2. Examinarea profesională a site-ului:
Site-ul va fi analizat pentru examinarea structurii și conținutului, prin diferite instrumente specializate, care pot identifica diferite erori sau probleme atât de programare cât și de structură a site-ului; urmatorul pas urmând a fi rezolvarea acestor probleme de către echipa de specialiști.

În ceea ce privește examinarea conținutului se urmărește: acuratețea, originalitatea, utilitatea, structurarea în pagini, factori care pot influența în mod favorabil/nefavorabil procesul de optimizare SEO.

De asemenea, se oferă suport pentru înțelegerea modului în care trebuie realizat conținutul pentru ca ulterior acesta să reprezinte un punct forte.

3. Implementarea propriu-zisă a strategiei SEO:
La baza unei strategii SEO de succes stă realizarea corectă a campaniei de Link Building, care constă în direcționarea a cât mai multor link-uri către site-ul dvs, aducând o serie de beneficii acestuia. Pentru întocmirea de Link Building corect, natural și legal sunt necesare idei practice și strategii de promovare a site-ului.

Calitatea conținutului din site-ul dvs., în special utilitatea conținutului va avea impact direct asupra vizitatorilor, din acest punct se va forma o piramidă, în vârful căreia va fi poziționată compania dvs, apoi vizitatorii mulțumiți de resursele oferite de site-ul dvs. se vor transforma în clienți multumiți, care la rândul lor vor aduce noi clienți, contribuind astfel prin recomandări la promovarea afacerii dvs.

4. Generare rapoarte și statistici:
În urma aplicării strategiei SEO se va putea observa efectul acesteia din punct de vedere al traficiului și a creșterii poziției din rezultatele motoarelor de căutare prin rapoartele și statisticile generate lunar clienților noștri; avantajul rapoartelor lunare – punere în evidența a creșterii graduale de la o lună la alta sau imbunătățirile necesare ce trebuiesc adoptate pentru creșterea eficienței optimizării.

În munca de optimizare toate eforturile sunt îndreptate înspre plasarea site-ului dvs. între primele rezultate ale motoarelor de căutare, ceea ce va conduce la un numar mai mare de vizitatori pe site-ului dvs și în continuare la un numar mai mare de clienți. Statisticile în acest domeniu estimeaza că 99% dintre vizitatori vor accesa prima pagina a rezultatelor specific căutate în timp ce 97% dintre vizitatori vor accesa doar primele 3 rezultate, considerându-le suficiente pentru a-și crea viziunea clară asupra pieței de interes.

Metode "Black hat"
În timp, datorită dorinței proprietarilor de site-uri de a-și vedea paginile create cât mai bine pozitionate în motoarele de căutare,au apărut metode de optimizare mai puțin legale. Aceste metode, numite și "Black hat SEO", se referă la tehnici prin care motorul de căutare "vede" un conținut iar vizitatorii alt conținut (aka cloaking). Motoarele de căutare penalizează și/sau elimină din indexul lor aceste site-uri sau pagini. Printre cei care au încercat aceste tehnici, se numară site-uri ale unor companii cu renume ca BMW sau Ricoh, ambele de provenienta germana.

Printre metode se numără și spamul pe site-uri de comunitate care au un număr mare de vizitatori. Printre acestea se numără YouTube sau MySpace. Această abordare constă in publicarea de material referitor la un subiect care să atragă vizitatori (indiferent de relevanța acestuia) și includerea unui link către site-ul care se dorește să fie astfel promovat în ideea ca acesta va fi urmat de vizitatorii curioși. Pe lânga vizitatori, care reprezintă in sine trafic adus site-ului, alte site-uri care reproduc conținut vor prelua și acest link, răspândindu-l, creând mai multe referințe externe site-ului original si astfel crescându-i ratingul in cadrul motoarelor de căutare.

Pe 24 aprilie 2012, Google a lansat prima versiune a algoritmului Penguin, care detectează site-urile care utilizează tehnici de spam de tip black hat. Cea mai recentă actualizare a algoritmului Google Penguin a fost anunțată în mod oficial în data de 4 octombrie 2013.

Actualizarea de algoritm vizează tehnici de manipulare in paginile de rezultate ale motoarelor de căutare, precum:

- Spam pe forumuri : linkuri cu texte ancoră supra-optimizate

- Spam pe profilele de forum

- Bloguri care propun linkuri dofollow

- Linkuri din blogroll supra-optimizate sau care nu au nicio legătură cu blogul in cauză

- Directoare web spam

- Comentarii pe bloguri

- Anunțuri web cu linkuri supra-optimizate

Sunt multe metode de a creste rankingul unui site si de a-ti creste pozitia ocupata in cautarile pe google sau alte motoare de cautare. In principal sunt 2 tipuri de optimizari posibile - optimizari la nivel de cod si optimizari prin includerea in directoare si obtinerea de linkuri catre site-ul tau. Modul in care este scrisa o pagina afecteaza foarte mult rankingul. O interfata web evoluata trebuie sa sublinieze cuvintele cheie pe care doreste sa le exploateze. Acest lucru se face folosind tag-urile <meta> sau tag-uri de genul <h1> , <h2> , <strong> . De asemenea, evitarea folosirii codului Flash si adaugarea unui fisier robots.txt permite o indexare eficienta a paginilor unui

Obtimizarea se face pe termen lung


Legături prietenoase

O practică "White Hat" foarte populară și apreciată este cea a folosirii Friendly URLs. Aceasta practcă implică formatarea într-un mod inteligent a legăturilor unui site de la forma dinamică la o structură statică. Astfel, un site cu legături care prezintă o structură de forma http://www.example.com/index.php?

title=SEO&action=View poate să fie optimizat să folosească legături URL într-o formă mult mai îmbunătățită: http://www.example.com/vizualizare/SEO. Această soluție se poate implementa în majoritatea serverelor web populare. Pentru site-urile web găzduite pe servere Apache, se poate folosi extensia mod_rewrite și se poate configura din fișierul .htaccess. Mai multe detalii despre cum se poate folosi la potențialul maxim această extensie, puteți afla pe pagina oficială a documentației Apache. [2]

Iată un exemplu simplu de utilizare a extensiei mod_rewrite pe un server Apache folosind o configurare .htaccess:


Cod:
RewriteEngine on

# Aceasta regulă spune serverului că http://www.exemplu.com/articole/web este index.php?cat=articole&sect=web
# Practic, serverul știe să transforme automat URL-ul prietenos într-un URL dinamic.
RewriteRule ^articole/web$ index.php?cat=articole&sect=web [QSA,L]

# Sau, pentru site-uri cu multe pagini, folosind expresii regulate:
# ([a-z]+) va fi $1, iar ([0-9]+) va fi $2 - în ordine, de la stanga la dreapta
# Astfel, va fi link de forma: http://about-diet.com/index.php
RewriteRule ^articole/web/([a-z]+)-([0-9]+).html$ index.php?cat=articole&sect=web&pag=$2 [QSA,L]


Sursa: Wikipedia.org
 
Loading...
Back
Sus